Thursday, December 16, 2010

Фењер - (Ригелијански Капричо)

 
Фењер
(о вечним идејама)


Кренуо Џо у пећину да гаца бос и сретне
Платона, потпуно беле браде и косе
Држи фењер у руци
Застане Џо, двоуми се да ли да га пита
Шта ради ту с фењером, али не одоли...

Тражиш Диогена?

Пећина није буре, будало!
Наруга му се Платон

Асоцијација је моћна ствар! брани се Џо

Тражим излаз...

Откуд си ту доспео?

Од улаза, будало!

Ако је за тебе „излаз“ у свет мимикрије
Трећег реда, требаће ти више од
Фењера!

А ја мислио, довољно је да идем право
Доле...

Треба да идеш „кроз“...

Платон се, изгледа, нашао између Зенона и
Аристотела...

Није ми јасно, јесам ли то упао у категорију или
Апорију...

Џо га сажаљиво погледа

Пре ће бити да си угазио у софизам...

А, не! Ако доведем у питање пећину
Никада из ње нећу изићи!

Нити ући...
Него, дај ти мени фењер, па ћу ти
Показати...

Не дам!

Онда, нек му буде, мисли Џо,
Тако ти је суђено...

Гаца тако Џо по пећини, кад!
Поново сретне Платона...

Један од нас двојице се, изгледа,
Врти укруг...
Руга се Платон

Пећина је – лопта!

Није, него је права бесконачна –
Срели смо се у бесконачности, будало!

Круг је слика бесконачности! брани се
Џо

Нисмо се ни померили!

Надувена тачка! инсистира и даље
Џо

Спљоштена лопта!

Ко ју је спљоштио?

Ко ју је провртео?
Тријумфално ће Платон

Порозна лопта, мисли
Џо

Ја сам изишао, а ти сад само можеш
За мном!
Задиркује га Платон

Из шупљег у празно...

Поново се разиђу...

Гаца тако Џо даље кроз пећину и
Наиђе на Платона

Ти си и даље у пећини! изненади се
Џо

Не, ја сам изишао из пећине,
Ти ниси!

Онда ми, ипак, дај фењер...

Не дам!

Џо се сневесели

Седне наспрам Платона

Утом се потроши уље у фењеру
И пламен се угаси

Нашли смо излаз, не морамо више
Никуд...
Конта Џо

Идеје нас обасјавају, не треба нам
Светлост
Мудрује Платон

А онда се њих двојица потрошише
Идеје се погасише...