Saturday, January 16, 2010

КОФЕР 2 (двадесет седми наставак)

Погон уметности


Ако је заиста крај овакав...“

Да, и то близак!“

Како? Па то је катастрофа космичких размера! Потребан је незамисливо велики поремећај!“

А шта ако је распад наше перцепције узрок овакве визије-стварности? Зар мислиш да ту не постоји узрочност?“

Па добро, твој пријатељ фотограф има овакве визије и ти верујеш, хоћеш да верујеш, да оне на одговарајући начин одражавају будуће догађаје? Зашто? Какве доказе имаш за то?“

Фотографије су сачињене на лицу места, и времена.“

Карл је уверен да је то немогуће, али пред њим је анахрони тродимензионални пројектор који приказује слику такву-и-такву.

Питам се, уметност..., по каквом принципу функционише, шта гарантује да је њена порука релевантна?“

Уметност је стварање. Мора да буде релевантна.“

Чекај, чекај, да расправимо... То је као нека врховна власт? Ма, хајде...“

Стварање мимоилази, правила. Не говорим о техници или материјалу који се користи, већ о поруци, о значењу, о систему тумачења који је изворан у сваком уметничком делу.“

Слушај, не умањујем значај уметности за људску цивилизацију, али она ипак није главни покретач. Урођене потребе и способности, стечено знање, диктирају развој људске врсте.“ Ућути. Ваљда је и сам схватио какву је глупост рекао.

Само га гледам. Још нисам изгубио стрпљење.

Експеримент је ипак испао наопако...“ процеди Карл на крају. Сад морфинг његовог лица постаје занимљив. Пребледео је.

Па, није,“ тешим га.

Али, ово је катастрофално...“

Нешто друго је узрок.“ Смејем се, као да је то смешно. Али, није то. Него, срећа у несрећи.

Уморан сам,“ каже он.

Ствари се убрзано дешавају, не можемо све да испратимо с довољно пажње. Али, твој експеримент, овај кофер, туђинке-незнанице, киб-вируси, и ко зна шта и ко још, изазвали су, не само један, него читаву серију помака који се у времену преклапају, гомилају... Проблем је, као што смо закључили, освешћивање током минималног периода које нам је још на располагању. Мислим да је то тек почело и да ћемо имати довољно прилика да похватамо конце. Или да их испредемо. Конце из ове визије. Ти би боље од мене могао да знаш шта је то.“

Конци око планета, и даље, читавим Сунчевим системом... Не знам.“

Тамна материја? Ви, научници, тврдите да је она посвуда, да превлађује у свемиру.“

Али ми ништа не знамо о њој!“

Е, видиш, то није тачно...“

Мало после га питам: „А шта сте хтели да постигнете тим вашим експериментом?“

Транспорт материје с једног на друго место, али не на начин кретања, него уништењем и појављивањем. Али, како ствари стоје, још увек је то научна фантастика.“

Па, да ли је?“

Створили смо, и фиксирали, дисконтинуитет, што јесте, можда, на неки начин то, али дешавањем у њему не може се управљати ако си изван њега. Није „медијум“ који смо прижељкивали. Ја ни сада не могу да сагледам све последице. Нисам то уопште овако замишљао. Требало је да преместимо неколико честица у контролисаном пољу, ништа више од тога. Да на једном месту нестану и на другом се појаве, регенеришу, свеједно. Па онда полако да развијамо технологију. Али ово...“

А ММВ, како си умео да га направиш?“

Мало сам блефирао, знаш. Више као да сам се играо идејом. А оно што сам открио играјући се том справицом, нисам умео научно да до краја објасним. Па сам решио да то задржим за себе. Када сам га донео овде, код Азизе, схватио сам шта се дешава, тек кад сам се нашао у њеном сну – било ми је јасно да је то њен сан. То је препознатљива реалност, у неку руку - утисак. Мислио сам да сам пропао, заувек заробљен...“

Али она није била тога свесна?“

Не. Само сам чула његов глас, рекла сам ти већ,“ упадне она.

Ни сада не знам. Јесмо ли успели да то објаснимо?“ Пита Карл мене.

Као редослед догађаја?“ Насмејем се. „Не. Никако. Видиш, наша способност праћења догађаја заостаје за количином догађања, око тога смо се сложили, зар не? То је у зони мрака, или, барем, сумрака.“

Превелика количина информација изазива слепило. Амнезију.“

Већина људи бежи од тога. Уплаши се. То је космофобија...“ Ни сам не знам због чега сам то рекао.

Управо си открио узрок глупости,“ каже Азиза. А ни сама не зна због чега је то рекла.


(наставиће се)