Thursday, October 11, 2012

ПИСМА ВАНЗЕМАЉЦУ


ПИСМА ВАНЗЕМАЉЦУ


1.
Драги мој, овде пада киша...

Смрзавам се
А и стреха прокишњава
Имаш ли можда неки
Суперлепак?

Клокоће вода
Изуо сам се
Обојке сам бацио у
Кофу
На улицу

Деца се завитлавају
Каче плакате с
Безименим ликовима

Имате ли ви политичку
Пропаганду?

Драги мој, ми боравимо у
Строго контролисаном
Покретном свету
Облика капсуле

Шта је то киша?

Одваљујем олук
Ионако је труо
Барем више неће џангрљати

Киша...

Раскомотио сам се
Смак'о дангарице с
Рамена и го сам до
Појаса

Пребацио сам цераду
Преко главе
Покушавам да дремам

Драги мој, руке су ми
Мокре
извини...

Стари шпорети код
Комшије подсећају на
Шадрван

Шадрваном се вода слива и
Пријатно расхлађује

Драги мој, и ми имамо
Расхладне уређаје
Понекад раде

Храну довозе сваког
Јутра
Видим да сте изванредно
Организовани
Камионом и свако добије
По један пакет
Допола сварене
Протеинске погаче

Није лоше али није ни
Разноврсно
Уопште нисам сигуран
Да међу нама постоји
Разумевање
Макар иоле
Па да, сви имају основно
Следовање калорија
Али, да ти објасним...

Ми смо прикључени на
Цев

Па то је сигурно
Ефикасније...

Прошле недеље је
Прошао чистач улице
И усисао моју једину
Метлу

Остао ми је прахер
Њиме тресем тепих

Какву представу он има
О трешењу тепиха?
Ма, ја уопште немам
Тепих

Тепих је простирка
По којој се гази, па је
Потребно, с времена на време,
Да се истресе прљавштина

Једно време сам од
Картонске амбалаже
Правио простирку
Али по кишној сезони
Брзо се декомпонује...

Сад је боље чекати...

Драги мој, данас је
Дружење у предњој
Капсули, ту се мешају
Наши ферменти

Пијанка?
Нама камионима довозе
Сваког петка...

Пре две недеље
Испорука је изостала
Много смо се љутили

Скупљам сијалице
Али ниједна није исправна
А нема ни електрике
Свеједно су раритети

Имам још два зида
То се рачуна као дом
Иначе би ме депортовали
У бараке
Доле украј реке

Драги мој, наше су реке
Загађене, отужно смрде
Нема живота у њима

Бараке су један зид и
Стреха
Километрима дугачке
Без патоса
И та је област
Ограђена

Реке више немају
Имена

Ми имамо реке
Али су углавном
На површини

Наша је површина
Загађена

У пет сати свакога дана
Шикну из земље
Гејзири муља, воде и уља
По томе и знамо да је пет сати
Не зна се узрок томе
Неки кажу, тле се слеже

Има много жичаних
Ограда
Које спречавају миграције

Нижи делови Града
Претворени су мрежу
Канала који одводе
Гејзирски муљ до
Мора

Био сам једном на мору
То је једна спорољуљајућа
Непрегледна маса густе
Колоидне течности?

Од обале к пучини
У недоглед се нижу
Широки сплавови
Тамо обитавају сплаваши
Њима се не допрема
Следовање хране
Већ се хране алгама
Које бујају површином
Мора

Пардон,
Сплаваши
Одгајају животиње
Ове пак једу алге, а ови
Њих

Мени је од љуљања
Било мука и вратио сам се
Својој кући
Више ми прија чврсто тле
Под ногама

Драги мој, кад стане
Киша, сви ће кренути да
Оправљају куће
Једва чекам

Уопште не знам ко
Овој деци даје плакате
Отерао сам их

Баш ми се не гледа
У те непознате ликове
Овде свако сваког познаје
И зна се ко је ко

Од пре неколико година
Забрањено је коришћење
Личних имена

То је поједноставило ствари
Пошто уређаји препознају
Ликове

Нама су ликови одавно,
Још пре више генерација,
Одузети, лакше је
Кад се не разликујемо
И сада је подела према
Капсулама

Волео бих да живим у
Капсули, претпостављам
Да има чврсте зидове
И да је у њој суво

Сигуран сам, драги мој,
Да ћете веома брзо
Узнапредовати до нашег
Технолошког нивоа
И ослободити се непотребног
Вишка спољашњих обележја

Ми смо за сада доста добро
А жичане ограде, изгледа,
Имају сличну функцију

Осим сплавашких животиња
Имамо још неколико врста
Животиња

Једна врста се храни уљем
Она је микроскопски мала
Живи у гомилама које се
Лагано крећу по каналима а
Понекад и по мору
Али није за јело
Свеједно је корисна
Све наше животињске
Врсте су корисне

Тако барем кажу
Учени људи

Могуће је да у неприступачним
Планинама још постоје
Некорисне животиње
Као и неколико врста
Некорисних биљака

За сада, искористивост
Наше планете је преко
92% што се сматра
Веома високим процентом
Искористивости

Околне планете још увек
Нису прилагођене нашим
Потребама, али за то треба
Времена

Ово дописивање с
Ванземаљцем је показало
Колико тога заправо знам
И кад се све моје знање
Скупи на гомилу
Испадне то поголемо

Скочио сам од радости и
Истрчао на кишу

Ах како сам био срећан
Па ми овде уопште немамо
Бескорисних животиња
Како је само леп живот
У Граду!

Драги мој, дописивање
С тобом ми је помогло
Да сагледам сва наша
Достигнућа и сада сам
Сасвим сигуран да смо
На добром путу да вас
Убрзо
Достигнемо
Једва чекам да наши
Учењаци измисле капсуле
И да изгубимо спољашње
Разлике

Најбоље би било
Да изгубимо и чуло
Укуса, и да се хранимо
Кроз цев из једног
Или више умрежених
Резервоара ферментоване
Хране

Иначе, од губитка електрике
Имали смо само користи
Отарасили смо се бескорисних
Метала и полупроводника
А сва наша енергија се
Сконцентрисала на производњу
Калоричних погача

Високо над Градом
Поставили су веома снажне
Светиљке које су сијале од
Сумрака и гасиле се тачно у
Десет сати, имали смо кад
Да се припремимо за
Спавање

И није више било нервирања
Због прегоревања
Сијалица

А шпорети ионако одавно
Нису били корисни

Драги мој, дишете ли ви
Ваздух?

Драги мој, наша централна
Дишна јединица налази се
У орбити наше планете
И она претвара чисту
Енергију сунца у молекуларну
Смесу која је идеална за
Дисање наших дисоргана

Некада је наш ваздух
Био веома загађен
Али преласком на чисте
Изворе енергије
Ваздух се полако пречистио
И сада с дисањем немамо
Проблема
Проценат угљендиоксида је
Спао на испод 5%
А кисеоник се вратио на скоро 7%

Морам да се похвалим
Наши изумитељи су изумели
Небеске долапе који хватају и
Враћају кисеоник ближе
Површини а истовремено
Усисавају угљендиоксид и
Декомпонују га
Тако да се угљеник издваја
И упућује у фабрику
Протеина па је тиме
Повећана искористивост
Загађења

Просто је невероватно
Колико се у скоро све
Разумем!

Нестрпљиво сам ишчекивао
Да ме мој пријатељ
Ванземаљац још нешто
Упита па да самог себе
Још више изненадим тиме
Колико тога знам

Али, његово следеће
Питање било је помало
Шкакљиво

Драги мој, како се ви
Размножавате?
Наше репродуктивне
Функције су сада одвојене
Од нас и једино се филтрирају
Појединачни гени како би се
Добиле неопходне корисне
Особине, према
Потреби...

Како се размножавамо?
Откуд бих ја то могао да
Знам?
Никад ми није тако нешто
Пало на памет

Драги мој, молим те да
Будеш мало прецизнији
Шта тачно подразумеваш
Под изразом: размножавање?

Ново питање је било
Кратко, готово одсечно

Како правите децу?

А, то...
Сад се сећам
Знао сам одговор и
Сачекао сам да ме мало
Прође узбуђење

Драги мој, наше репродуктивне
Способности су се уназад
Неколико генерација увећале
И сада је преко 3% генетског
Материјала способно за
Еволутивну интеракцију с
Митохондријским ћелијама
Које се с највећом бригом чувају
Како би се осигурао опстанак
Наше врсте

Деца клијају у Безличним Мајкама
Које обитавају у великим кристалним
Палатама у којима постоје
Најбољи услови за правилан
Развој и одгој деце која
Веома рано бивају пуштена
Да се населе у домним квартовима
Града

Не знам како Безличне Мајке изгледају
Али претпостављам да су оне
Заправо масивна тела сачињена од
Калемарских ћелија
И да се на њих делује нарочито
Припремљеним генетичким
Модулима...

Мало сам застао
Не би требало даље износити обичне
Претпоставке о овако
Осетљивим стварима

У сваком случају, драги мој,
Наша врста је веома здрава и
Способна да се брине о сопственој
Садашњости као и будућности

Ух, извукао сам се!
Уопште нисам могао да се сетим
Како сам дошао на свет
То јест, тога се нико и не може
Сетити, али својих раних дана
Нисам се јасно сећао
Да видимо...

Најраније сећање, то је...
Неки доживљај?
Нешто угодно, или барем
Необично, или понављање
Неких лица, имена,

Сећам се окупљања
Када се додељивала одећа
То је сада годишњи догађај
А тада? Ипак није било чешће
Тога бих се сигурно сетио
Храна је била... слична
Била је мало разноврснија
Сећам се слатке течности
Али рано су престали да је
Испоручују, пошто је било
Ефикасније да се сами бринемо
О течности, а за то су постојале
Цистерне за кишницу
Али тада су још давали заслађиваче

Драги мој, радите ли ви нешто?

Е, ово заиста нисам разумео
Шта му је то?

Драги мој, можеш ли мало поближе
Да објасниш „радите“?

Претпоставио сам да „радите“
Има неке везе с друштвеним
Обавезама, које су застареле и
Постале неефикасне пре веома
Много времена тако да данас више
Никоме није падало на памет
Да о томе размишља

Брзо сам му послао поруку
Потпуно сигуран да знам шта
Га је занимало

Не. Све неопходне послове
Обављају нарочити уређаји и
Системи који чине целину у
Размери читавог Града
Ми, грађани, имамо све потребе
Задовољене
С тим што, чини ми се,
Један мањи број грађана
Обавља одређене послове
Због ефикасности, разуме се,
Али и из личног афинитета
Рецимо управљање чистачем улица
Или превожење обездомљених
И њихова редистрибуција у
Баракама

А и брига о животињама међу
Сплаварима би се могла назвати
Радом, зар не?

Дакле, не изричито „не“,
Али у мом случају је управо
Тако

А ви, радите ли ви нешто?

Сад је на њему био ред да
Размишља

А што се чистача улица тиче
То бих заиста волео и сам да радим
Свашта се ту накупи

Шта ли се десило с мојом метлом?

Драги мој, имате ли ви
Библиотеке?
Немамо, а ви?

Шта су то библиотеке?

Некад су то били записи словима
Или другим писаним знацима
Касније електронски записи
Електромагнетни импулси и
На крају биохемијски ферментовани
Коктели у којима се чува
Стечено искуство читаве
Врсте

А, то...

Драги мој, ми смо одавно
Превазишли библиотеке
И сад имамо Матицу
Која све зна

Тако барем кажу учени људи

Уопште није неопходно
Да сви знају све

Тако је много ефикасније




(Проза у песми објављена у тематској антологији "АПОКАЛИПСА" у издању "Паладина", Београд, 2011, стр. 289-305)